Magyar Formatervezési Díj: AMI-s sikerek

A Magyar Formatervezési Díj majd négy évtizede hívja fel a figyelmet a hazai design legkiemelkedőbb, innovatív és piacképes produktumoaira és a fejlesztésekre. A 2018-as év díjazottjai között ketten is szerepelnek a Soproni Egyetem SKK Alkalmazott Művészetek Intézetéből. 

 

SERFLEK MÁTÉ

AMI – 2018 tervezőgrafika BA diploma

CHICAGO JAZZ FESTIVAL

arculat


A Chicago Jazz Festival egy nemzetközi szinten is magasan jegyzett többhetes zenei rendezvénysorozat, amely 2018-ban immár négy évtizedes múltra tekinthet vissza. A fesztivál számára megálmodott arculatterv azonban nem a jazz névadójaként, a saját stílust is teremtő városként is- mert helyszínre. Tervezője egy olyan komplex vizuális rendszert dolgozott ki, amelyet a jazz mint zenei műfaj és az általa közvetített életérzés inspirált. A plakátokon, leporellón és más, a fesztiválhoz kapcsolódó kommunikációs eszközökön megjelenő grafika szakít a konvencionális megoldásokkal, és zenei gesztusokra – egy adott téma kreatív kibontására, az improvizáció, az ismétlés és a spontaneitás jelentőségére – épít, ugyanakkor jól adaptálható és könnyedén továbbfejleszthető.
A jazz szó végletekig absztrahált képe és a zongorabillentyűk jellegzetes formái dinamikus tipográfiává állnak össze, a némi naranccsal kiegészített fekete-fehér színvilág pedig egyszerre eredményez összetett, ugyan- akkor egyszerű, alapos szakmai tudást mutató, mégis játékos összképet.

Bizottsági indoklás

Az újragondolt fesztiválarculat nem tartalmaz hagyományos értelemben vett emblémát, hanem egy olyan újszerű vizuális alapvetés, melynek elemei egymást erősítő, egymásra épülő következetes világot hoznak létre. A grafikai, képi látványt kimerevített, animált betűtöredékek hozzák létre. Az így létrejött dinamikus tipográfiát tovább erősítik a dőlt sávok mint kísérőmotívumok, melyek következetesen megjelennek az arculat- hordozókon. Az olvashatóság határát súroló szétdarabolt betűkép épp annyira absztrakt és improvizatív, mint a jazz világa.

Zene és látvány, disszonancia és dinamizmus, kompozíció és összhangzat egyszerre jelenik meg szoros kapcsolatban az arculattervben.
A sorolható és időben egymásra épülő plakátok kiváló analógiái az egymás melletti ütemekből építkező, időben létező zenének.

 

ÜVEGES PÉTER

AMI – formatervező tanszék oktatója

BOGÁNYI GRAND PIANO B-292

A Bogányi-zongora továbbfejlesztett változata megőrizte elődje karakteres, lágy ívekkel operáló fluid formavilágát, ugyanakkor számos technológiai és a hangzáshoz kapcsolódó újdonságot is felmutat. Az elődjénél va- lamivel nagyobb modell már alkalmazkodik a nagykoncert-zongorákkal szemben támasztott elvárásokhoz. A zongora a korábbi hangdinamika megtartása mellett hosszabb, egyenletesebb lecsengésű, felharmonikusokban gazdagabb, lágyabb tónusú hangzást ad, és nem csupán hangjában, de konstrukciójában is eltér hagyományos társaitól.

A hangszerácsolat az átlagosnál vastagabb, ami egyaránt biztosít hangzásbeli és statikai stabilitást. A hangzásért felelős rezonánslap egyedi anyagú és rétegrendű karbonkompozit lemezből készült, ami hosszabb élettartamot és könnyebb kezelhetőséget eredményez.

A zongora speciális lábkialakításának akusztikus funkciója is van, csakúgy, mint a felnyíló nagy tető felületének is, amelynek hangterelő hatását használták ki a konstruktőrök. A hangszer egyfelől igazodik a tradíciókhoz, ugyanakkor izgalmas ötletekkel, újításokkal a 21. század sajátosságait is megjeleníti.

Bizottsági indoklás

A Bogányi-zongora megszületése mögött többéves összetett munka és alázatos elköteleződés áll, amely hűen tükrözi a hangszerkészítés évszázados hagyományát. A funkcióból adódóan nehéz változtatni a tárgy felépítésén, a tervezőknek mégis sikerült megteremteniük az összhangot a tradíció és a futurisztikus megjelenés között, amely jól illeszkedik a modern darabok megszólaltatásához is. A forma tekintélyt, eleganciát, mindemellett dinamikát sugároz. A zongoraművész ülése összhangot képez a rajta helyet foglaló személlyel és magával a zongorával.

A billentyűsortól indulva erőteljes formai vonalvezetés halad végiga tárgyon; ez a vonalvezetés és formaképzés az egész testre jellemző, beleértve a stabil talpat is. Amikor a hangszer a megfelelő környezetbe kerül, a koncertek során ez a stabilitás és erő segít vizuálisan is alátámasztani a zene átérzését. A zongora belső kialakítása is minden részletében átgondolt és kimunkált. A vöröses belső keret szerkezetének bionikus megformálása élő szervezetre hasonlít, mely a hangszer szíve, innen áramlik a zene a nagyközönség felé. A Bogányi-zongora napjaink magyar hangszerkultúrájának egyik legkiemelkedőbb darabja, és evolúciós alapot jelenthet a következő generációs zongoráknak. 

 

(Fotók, információ: amisopron.hu)