Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

A Soproni Egyetem a "Természetpozitív Egyetemek Szövetsége” alapító tagja

Tesz.JPG

A Soproni Egyetem is alapító tagja lett a „Természetpozitív Egyetemek Szövetségé”-nek. Az egyetemek ezen globális hálózatát az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP) az Oxfordi Egyetemmel együttműködve indította el annak érdekében, hogy támogassa a természet-helyreállítás előtérbe helyezését a felsőoktatási szektorban. Az úgynevezett „Nature Positive Universities Alliance” hálózatban jelenleg a Soproni Egyetem az egyetlen magyar regisztrált felsőoktatási intézmény.

Világszinten már több mint 400 egyetem és rajtuk keresztül számos kutató, hallgató és szakértő csatlakozott a hálózathoz, amely jelentős mértékben hozzájárul majd az ENSZ „Ökoszisztéma Helyreállítás Évtizedéhez” és a Fenntartható Fejlődési Célokhoz (SDG). Az együttműködés előnye, hogy az egyetemek megoszthatják tapasztalataikat és megismerhetik egymás jó gyakorlatait.

A Soproni Egyetem 2022-ben az elsők között, alapító tagként fejezte ki csatlakozási szándékát, rögzítette és mérte fel a kiindulási állapotát, és SMART-célokon keresztül jegyezte be fejlesztési programjait („Nature Positive Pledge”). Az egyetem legfontosabb céljai, a botanikus kert átfogó fejlesztése (kampuszfejlesztés), az intézményi karbonsemleges működés felé való elmozdulás és az egyetem erdősítési programja (Hűség-erdő). Az elért és mérhető eredményekről az intézmény éves jelentésekben számol be.

A „Nature Positive Universities Alliance – Természetpozitív Egyetemek Szövetsége” tagsággal bíró felsőoktatási intézmények (https://naturepositiveuniversities.net/) igazolhatják és nyomon követhetik erőfeszítéseiket a biodiverzitás védelmében, a karbonsemlegesség elérésében, fejleszthetik a fenntarthatósággal kapcsolatos gyakorlatukat működési folyamataikban és az ellátási láncokban, a kampuszokon, valamint a települési környezetükben is.

Az egyetemeknek jelentős szerepük van abban, hogy a természetkárosító, környezetpusztító tevékenységeket a helyreállítás felé mozdítsák el, hiszen a hallgatók, mint jövőbeli vezetők, megszerzett tudásukkal és gondolkodásmódjukkal, valamint a területek leendő tulajdonosai és kezelői, és mint fogyasztók, közvetlenül hatnak a bolygóra és a természeti környezet állapotára. Az egyetemek egységes fellépése az ökoszisztéma helyreállítása érdekében ezért szélesebb körű hatást gyakorol helyi közösségeinkre és azon túl is.

Cikk nyomtatása E-mail