Tájékoztató a sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott speciális szolgáltatásokról
- Egyetemünk hangsúlyozottan segíti a speciális szükségletekkel élő, sajátos képzési igényű hallgatókat tanulmányaik eredményességében és az egyetemi közösségi életben történő részvételben.
- Az egyetemen sajátos képzési igényűnek számít, aki a közoktatásban SNI státusza alapján tanulmányi kedvezményekben részesült. Ez többletpontot jelenthetett a felvételi eljárás során, ugyanakkor a tanulmányi rendszerben ez nem kerül automatikus rögzítésre.
- Ez öndefiníció alapján történik, a személyiségi jogok teljes figyelembevételével.
- A 2011. évi CCIV.felsőoktatási törvény, a 87/2015.Korm. rend. valamint a SOE SZMSZ Hallgatói követelményrendszer ide vonatkozó megfogalmazásai biztosítják a megfelelő tanulmányi támogatásokat, kedvezményeket a SKI tanulók számára, de ehhez regisztrálni szükséges a NEPTUN rendszerben.
Amennyiben
-a felvételi eljárás során fogyatékossági állapota, SNI státusza alapján többletpontban részesült
-vagy valamilyen speciális szükséglettel él (állapotából adódóan mozgásszervi, érzékszervi, vagy egyéb pszichés fejlődési zavar, mint dyslexia, dysgráfia, dyskalkulia, figyelem és aktivitás zavar, ADHD, magatartásszabályozási zavar, autizmus spektrum zavar)
-képzése során sajátos igényei vannak vagy lesznek és szeretné igénybe venni a különböző támogatási formákat, kedvezményeket,
úgy fontos, hogy a kari esélyegyenlőségi koordinátornak a speciális igényt igazoló dokumentációkat (szakértői vélemény vagy szakorvosi vélemény) feltétlenül adja le (GDPR szabályai szerint a titoktartási kötelezettség biztosított).
- Ez a dokumentáció képezi a jogosultságát a támogatásra. A tanulmányi kedvezményre, mentességre vonatkozó kérelmét a Neptun rendszerben az elektronikus kérvények megfelelő rovatában rögzítheti. A kérvény tartalmát illetően az esélyegyenlőséggel kapcsolatos jogszabályok és lehetőségek, amelyek a kérvény alapját képezik, a Kar honlapján az Esélyegyenlőség fül alatt olvashatók (Hallgatói Követelményrendszer V. fejezete). A közvetlen támogatási formák megismerése érdekében személyesen vagy email-ben keresheti a kari esélyegyenlőségi koordinátorát.
- A kari koordinátorok feladata, a benyújtott kérelmek elbírálása, kapcsolattartás a SKI hallgatóval, tanulmányaik során alkalmazható segítségnyújtási lehetőségek biztosítása és konzultációs lehetőségek megszervezése a tanulmányaik segítését szolgáló normatív támogatások felhasználására vonatkozó lehetőségek valamint a segítségnyújtáshoz szükséges tárgyi eszközök beszerzése.
- A mozgássérültek részére megközelíthető a lift, amely a kollégiumi és az oktatási szintek elérését teszi lehetővé.
- A gyengén látó- és vak hallgatók számára hanghordozó eszközön vagy digitális eszközön a tananyag hozzáférhetősége áll rendelkezésre az oktatókkal egyeztetve.
- Hallássérült hallgatók számára jelnyelvi tolmács és egyéb tanulást segítő eszközök, a tananyag érthetősége és megértése szempontjából az előadáson és vizsgán az elhangzottak egyidejű írásban való megjelenítése a lehetőség, valamint felsőbb éves személyi segítők biztosítása lehetséges.
- Egyéb pszichés zavar esetén, (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, diszortográfia,) a számonkérés során több felkészülési idő, az írásbeli beszámoló helyett szóbeli felelet biztosítása lehetséges.
A támogató szolgáltatások segítségével, biztosításával a hallgatók sikeresebben tudnak alkalmazkodni a felsőoktatási környezethez és lemorzsolódási esélyük is csökkenhet.
A fogyatékossággal élő hallgatókkal foglalkozó kari koordinátor:
BPK-Mendéné Lajtai Krisztina mesteroktató, gyógypedagógus
LKK-Varga Martina
FMK-Szabó Csilla,
EMK-dr. Facskó Ferenc