Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Hallgatói Támogató Szolgálat: A Soproni Egyetem Hallgatóinak Lelki Egészségéért

A Soproni Egyetem Hallgatói Támogató Szolgálata (HTSZ) kulcsfontosságú szerepet tölt be a hallgatók tanulmányi és személyes életének támogatásában. A szolgálat célja, hogy átfogó segítséget nyújtson a fiataloknak a különféle kihívások leküzdésében, hozzájárulva ezzel az egyetemi közösség mentális és szociális jólétéhez.

HTSZ – „Ha Te Szólsz”

 

A több éve működő HTSZ pszichológiai és mentális egészség támogatása egész éven át a hallgatók rendelkezésére áll lelki, mentális, szociális, tanulmányokat érintő, vagy más egyéni problémáik esetén. A szakemberekkel történő személyes, egyéni tanácsadás mind a négy kar számára elérhető elsősorban hétfőtől csütörtökig 16.00-20.00-ig a honlapon (https://www.uni-sopron.hu/-tamogato-szolgalat) található helyszíneken, azonban szükség esetén ezen kívül is fogadják a megkereséseket. Az akár több alkalmas egyéni konzultáció és pszichológiai tanácsadás során a különböző élethelyzetek kezelésében és az ezekkel járó nehézségek leküzdésében kísérjük a hallgatókat olyan empatikus érzelmi támogatással, ahol biztonságos környezetben a diákok megoszthatják érzéseiket, szorongásukat vagy a kétségeiket. Stresszkezelési és megküzdési stratégiák elmélyítésével, a motiváció és önbizalom erősítésével segítünk azonosítani a problémák forrásait és megtalálni a hatékony megoldásokat, legyen szó tanulmányi, személyes vagy kapcsolati nehézségekről. A HTSZ által szervezett programok (pl. Egyetemi Lelki Egészség Nap, workshopok) hozzájárulnak a hallgatók önismeretének fejlődéséhez, így az egészségesebb énkép kialakításához, valamint a tanulást segítő programok a tanulási technikák fejlesztéséhez, és a vizsgákra való felkészüléshez. A képzett kortárs segítők közösségi programokkal, (Nyílt Szellemi Műhely, filmest) segítik az egyetemi életbe történő beilleszkedést.  A kortárs segítők ugyanis olyan segítőkész önkéntes fiatalok, akik érzékenyek a kortársaik problémáira, és hidat képeznek a hallgatók és a professzionális tanácsadók, pszichológus között.

A Soproni Egyetem Hallgatói Támogató Szolgálata (HTSZ) kulcsfontosságú szerepet tölt be a hallgatók tanulmányi és személyes életének támogatásában. A szolgálat célja, hogy átfogó segítséget nyújtson a fiataloknak a különféle kihívások leküzdésében, hozzájárulva ezzel az egyetemi közösség mentális és szociális jólétéhez.  A csoport tevékenysége nélkülözhetetlen a hallgatók sikeres és kiegyensúlyozott egyetemi mindennapjaihoz, amelynek fontosságáról Stummerné Nagy Ágnest, a Hallgatói Támogató Szolgálat koordinátorát, szakmai vezetőjét kérdeztük.

Melyek a leggyakoribb problémák és milyen megoldásokat kínálnak?

Az elmúlt években jellemző volt, hogy mind a négy kart érintve, egyre több hallgató kereste fel a szolgálatot, ami egyfelől a bizalom jele, másfelől  napjaink természetes lehetősége, amivel bárki élhet.  A Hallgatói Támogató Szolgálatnál a szakemberek és a kortárs segítők az egyetemi élet problémáit érintő, egymást kiegészítő tapasztalatokkal rendelkeznek, amelyek mindegyike fontos szerepet játszik a hallgatók támogatásában - mondta el a szakmai vezető. 

A hallgatók elsősorban mentális egészséget érintő, stressz- és kríziskezelő, beilleszkedési, valamint tanulmányi elakadás problémával keresik fel a mély szakmai tapasztalattal rendelkező munkatársainkat és a kortárs segítőinket. 
A kortárs segítők maguk is egyetemi hallgatók, így közvetlenül ismerik az egyetemi élet kihívásait, stresszforrásait és dinamikáját. Ez a közös tapasztalat könnyebbé teszi a hallgatók számára, hogy lelki értelemben megnyíljanak egymás előtt és elfogadják a hatékony segítséget. A HTSZ továbbra is megköszöni a HÖK tagjainak, a Selmeci hagyomány Firmáinak, valamint a kari Cura Personalis Csoportok képviselőinek a jelzéseit, együttműködő támogatását.  Az egyéni tanácsadásokon kívül a HTSZ és a kortárs segítők ebben az évben is több hallgatói jóllétet erősítő, és tanulást segítő nagyívű programmal készül a hallgatók számára. 

Hogyan érhetik el a hallgatók a szolgáltatásokat, és milyen lépéseket tesznek, hogy minél több hallgató igénybe vegye őket?

A Hallgatói Támogató Szolgálat (HTSZ) különféle csatornákon keresztül érhető el, hogy minél több hallgató igénybe vehesse a szolgáltatásait.

1. Személyes megkeresés:
Karonként az Egyetem honlapján található irodákban a hallgatók személyesen kereshetik fel a Szolgálatot. Itt helyben foglalhatnak időpontot, vagy azonnali segítséget kaphatnak sürgős esetekben.

2. Online vagy telefonon keresztül történő megkeresés:
Az alábbi e-mail címen vagy telefonszámon van mód időpont foglalásra: htsz@uni-sopron.hu,  telefonon: 99/518-385. 

3. Kortárs segítőkön keresztül: 
A kortárs segítőkkel, akik a HTSZ szakmai támogatásával végzik munkájukat, a honlapon található elérhetőségeiken, vagy a programjaikon vehető fel a kapcsolat. 

4. A Kari Cura Personalis Csoport képviselőjén keresztül:
A Soproni Egyetem a hallgatók jóllétét erősítő, személyes törődést hangsúlyozva létrehozta az Egyetemi Cura Personalis Csoportot, melynek kari képviselői szorosan együttműködnek a HTSZ munkatársával, így az ő támogató közreműködésükkel is hatékony segítséget tudnak nyújtani a szakembereink. 

5. A HÖK, a Selmeci hagyomány és a különböző diákszervezetek képviselőin keresztül

A HTSZ további lépéseket tesz, hogy minél több hallgató elérhesse a szolgáltatásait. Tájékoztató kampányok szervezése során plakátok, szórólapok, e-mail hírlevelek és közösségi média posztok segítségével hívjuk fel a figyelmet azokra , valamint az első tanítási héten több fórumon bemutatjuk a tevékenységét - tette hozzá Stummerné Nagy Ágnes Hallgatói Támogató Szolgálat koordinátor, szakmai vezető. 

Különös tekintettel vagyunk a hallgatói visszajelzésekre, azokat beépítve kívánjuk javítani a szolgáltatások minőségét és hatékonyságát, biztosítva, hogy azok megfeleljenek a hallgatók igényeinek.
Várjuk a további kortárs segítők jelentkezését, akik segítő attitűddel ösztönzik társaikat arra, hogy szükség esetén igénybe vegyék az egyéni tanácsadásokat. Továbbra is részt veszünk a felsőoktatási hallgatói jóllétet érintő hazai és nemzetközi programokban. 

A Szolgálat megalakulásakor a névválasztás kapcsán Kissné Dr. Zsámboki Réka, az egyetemi Cura Personalis Csoport vezetője jegyezte meg kedvesen a HTSZ rövidítésre: „Ha Te Szólsz”.  Igen, a tudás hovatartozást jelent. Jó dolog, ha tudunk egymásról, és ha sokan fogjuk egymás kezét. Ez a garancia arra, hogy a HTSZ széles körben ismert legyen az egyetemi közösségben, és szakmai magabiztossággal méltóképpen hozzájáruljon a hallgatók mentális egészségének fenntartásához és javításához, a sikeres egyetemi tanulmányukhoz és a személyes fejlődésükhöz. 

 

Cikk nyomtatása E-mail